منظور از پوشش، خساراتی است که در صورت وقوع حوادث و خطرات، توسط شرکت بیمه حمایت خواهند شد. برخی از این پوششها عبارتند از:
تماس با کارشناسان بیمه مسافرتی
مدت بیمهنامه از زمان خروج از کشور و هنگام خوردن مهر خروج بر روی گذرنامه آغاز میشود. از زمان صدور بیمه مسافرتی، بیمهگذار مدت مشخصی برای خروج از کشور فرصت دارد. این مدت برای بعضی شرکتهای بیمه شش ماه و برای بعضی دیگر تا یک سال است.
همچنین بهتر است این نکته را بدانید که همه بیمههای مسافرتی، سفرهایی که کمتر از 92 روز متوالی باشند را پوشش میدهند. یعنی حتی اگر شما بیمه مسافرتی یک ساله خریداری کنید، باید هر 92 روز به کشور بازگردید، چون از روز 93 ام به بعد دیگر تحت پوشش این بیمه نخواهید بود.
بهترین بیمه مسافرتی ممکن است برای هر فرد با توجه به شرایط سفر و وضعیت وی متفاوت باشد، اما میتوان برای انتخاب آن معیارهایی مثل کامل بودن پوششهای بیمهای، شرایط شرکت کمکرسان، نحوه پرداخت خسارت و ... را در نظر گرفت.
بیمه مسافرتی بر اساس سه عامل اصلی محاسبه میشود:
همچنین برای بعضی از مقصدها امکان انتخاب پوشش مالی نیز وجود دارد و این مورد نیز بر روی قیمت بیمه تاثیر خواهد گذاشت.
هرچه مدت زمان سفر بیشتر شود، هزینه بیمهنامه مسافرتی بیشتر خواهد شد. مدت بیمه مسافرتی به مدت زمانی که قصد سفر دارید بستگی دارد و بر اساس بازههای زمانی ارائه شده انتخاب میشود:
سن مسافر به نوعی مشخص کننده میزان احتمال وقوع مشکلات جسمی، میزان سلامتی و همچنین احتمال قرار گرفتن در معرض خطرات مختلف میباشد. به این معنی که هرچقدر سن مسافر بیشتر باشد، مبلغ بیشتری به عنوان حق بیمه پرداخت خواهد کرد.
گروههای سنی تعیین شده توسط بیشتر شرکتهای بیمه به شکل زیر است:
کشورهای جهان توسط شرکتهای بیمه و بر اساس عوامل مختلفی به گروههای چندگانه تقسیم میشوند. اگر در مدت مسافرت تنها قصد سفر به یک کشور را داشته باشید، به آسانی گروهی که کشور مقصد شما در آن قرار دارد را انتخاب میکنید. و اگر قصد مسافرت به چندین کشور را داشته باشید، باید توجه کنید که تمام مقصدهای شما در گروه بیمه خریداری شده قرار داشته باشد.
به صورت کلی هرچقدر محدوده جغرافیایی قید شده در بیمهنامه وسیعتر باشد و کشورهای بیشتری را شامل شود، مبلغ بیمهنامه بیشتر خواهد شد. مثلا محدوده تمام کشورهای جهان گرانتر و محدوده سفرهای زیارتی ارزانتر از سایر مناطق محاسبه میشوند.
سقف تعهدات بیمه مسافرتی، میزان حداکثر هزینه شرکت برای جبران هزینه درمان یا خسارت مسافر است. این سقف در بعضی از موارد قابل انتخاب است و خریدار بیمه میتواند بین دو یا چند سقف تعهد حق انتخاب داشته باشد.
پرداخت خسارت در شرکتهای کمکرسان به دو روش انجام میشود.
حالت اول شرکتهای کمکرسانی هستند که امکان پرداخت خسارت در محل حادثه را دارند. به این معنی که شما باید موقع بروز حادثه، با شماره شرکت کمکرسانی که روی بیمهنامه مسافرتی درج شده است تماس بگیرید و با اعلام نام، شماره بیمهنامه و مدت اعتبار آن، حادثه رخ داده را توضیح دهید. در این حالت شرکت کمکرسان بر اساس حادثه رخ داده اقدامات لازم را انجام میدهد و هزینه خسارت را به صورت مستقیم یا از طریق ارگان مربوطه (مثل بیمارستان و ...) به بیمهگذار پرداخت میکند.
حالت دوم شرکتهای کمکرسانی هستند که امکان پرداخت خسارت در محل حادثه را ندارند. در این حالت شما باید هزینه خسارت رخ داده را شخصاً پرداخت کنید و بعد از بازگشت به کشور، با ارائه صورت حساب هزینههای پرداخت شده، خسارت خود را از شرکت بیمهگر دریافت کنید. در چنین شرایطی باید برای دریافت خسارت مدارک زیر را به شرکت بیمه ارائه دهید: